Resultaten: 11

 
Collectie
Plaats
Trefwoorden
 
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 1 van 1
IcoonBeschrijvingPlaats
Bekijk detail van "Het <span class="highlight">Garnizoen</span>" Bekijk detail van "Het <span class="highlight">Garnizoen</span>" Het Garnizoen
Eind 19 e eeuw besloot de regering van ons land vanwege de veranderende machtsverhoudingen in Europa het leger uit te breiden. In 1901 werd het jaarlijkse contingent dienstplichtigen flink opgevoerd. Voor de infanterie, de artillerie en de cavalerie werden nieuwe garnizoensplaatsen gezocht met ruime oefenterreinen en goede verbindingen. De keuze viel op Ede en de benodigde terreinen werden gekocht, dan wel gepacht van de buurten Maanen en Ede-Veldhuizen. In 1904 werden de eerste twee kazernes aanbesteed. Op 30 maart 1905 werd Ede aangewezen als garnizoensplaats en een jaar later op 1 mei 1906...
Ede
Bekijk detail van "Hotel Restaurant Buitenzorg" Bekijk detail van "Hotel Restaurant Buitenzorg" Hotel Restaurant Buitenzorg
In 1842 liet de toenmalige directeur van de Calvé fabriek te Delft, dr. Waller, in Ede een buitenhuis genaamd “Buitenzorg “ bouwen. Uit die tijd dateert ook het koetshuis, dat linksachter het inmiddels uitgebreide pand staat. Het huis is ontworpen in een sobere bouwstijl, waarvoor vooral de gepleisterde gevels met schijnvoegen kenmerkend zijn.   In eerste instantie bestond het buitenhuis uit twee paviljoens en een daartussen liggend gedeelte met een inmiddels verdwenen veranda. De rechtervleugel is kort daarna gebouwd (1860-1880). De overige vleugels volgden eerst in de twintigste eeuw. B...
Ede
Bekijk detail van "Houthandel J. Tulp en Zonen" Bekijk detail van "Houthandel J. Tulp en Zonen" Houthandel J. Tulp en Zonen
Periode: 1854 tot heden De voornaamste reden om in 1854 van Koog aan de Zaan naar de Veluwe te komen was voor Jan Tulp de slechte gezondheid van zijn vrouw Neeltje Hoedt. Desondanks overleed zij helaas al een jaar later in Ede. Jan Tulp, geboren in 1821, kocht een stuk bouwland van de buurt Ede-Veldhuizen, gelegen Dorp 119c (nu Stationsweg) en begon daar met het verkopen van hout en andere bouwmaterialen. Daarnaast vervaardigde hij houten voorwerpen, zoals kerkstoven. In 1862 werd aan de Maanderweg een stuk grond in erfpacht verkregen van de Nederlands Hervormde Kerk, waarop een houtloods en e...
Ede
Bekijk detail van "Infanterie Schietkamp  (ISK)" Bekijk detail van "Infanterie Schietkamp (ISK)" Infanterie Schietkamp (ISK)
Periode: 1899 tot heden Met de introductie in 1895 van een nieuw geweer (M95) bij het Nederlandse leger ontstond de behoefte aan een langere schietbaan voor de infanterie. Tot dan toe waren banen van 200 meter voldoende, maar voor dit nieuwe geweer was een lengte van 600 meter vereist. Vanaf 1896 werd er gezocht naar een geschikte plaats. Aanvankelijk dacht men aan een terrein tussen Harskamp en Stroe, maar uiteindelijk koos men voor een terrein aan de zuidkant van de buurtschap Harskamp. Hoge militairen vormden een commissie die koop- of huurcontracten met de meer dan honderd landeigenaren af...
Harskamp
Bekijk detail van "Kazernes" Bekijk detail van "Kazernes" Kazernes
In 1906 werd het garnizoen Ede ingesteld en werden de infanteriekazernes in gebruik genomen. In 1908 volgden de kazernes voor de bereden wapens, de Veld Artillerie en de Cavalerie. Van deze laatste kazernes is een stuk geschiedenis in 1912 uitgebreid vastgelegd in een boek “Ede. Bereden Wapens”. Het grote en dikke boek (afm. 51x36x5,5) is met de hand geschreven en voorzien van 53 gekleurde tekeningen. Het boek is in het gemeentearchief aanwezig en de transcriptie daarvan staat op de website. Op grond van de internationale situatie werd eind 19 e eeuw besloten het leger uit te breiden tot 20...
Ede
Bekijk detail van "Noort, Florent Sophius Jonkheer op ten" Bekijk detail van "Noort, Florent Sophius Jonkheer op ten" Noort, Florent Sophius Jonkheer op ten
In de openbare gemeenteraadsvergadering van 13 februari 1896 worden geen notulen gelezen. Wel worden twee ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. Ten eerste is er het besluit van de Commissaris der Koningin van de provincie Gelderland dat bij Koninklijk Besluit van 4 februari 1896 met ingang van 13 februari de heer F.S. op ten Noort is benoemd tot burgemeester van Ede (met eervol ontslag als burgemeester der gemeente Alblasserdam en Oud-Alblas). Het tweede ingekomen stuk is een kennisgeving van Jonkheer A.W. van Borssele (twee weken eerder afgetreden als burgemeester van Ede) dat hij v...
Ede
Bekijk detail van "Park Maanen" Bekijk detail van "Park Maanen" Park Maanen
Periode: 1900 tot heden De aloude buurt Maanen besloeg eeuwenlang een gebied met arme grond; veel heide en stuifzand. Het huidige gebied Ede-Zuid behoorde grotendeels tot deze buurt, die geleidelijk haar eigendommen verkocht. Het begon, voor 1840, met de verkoop van grond aan het Rijk voor de aanleg van de spoorlijn Amsterdam-Arnhem (Rhijnspoorweg). Kort na 1900 volgde een gedeelte ten oosten van de Grintweg voor militair oefenterrein en de bouw van kazernes. Daarna werd het turfveld en de Maanderheuvels verkocht. In de omgeving van het station kwamen flinke percelen in handen van de firma R....
Ede
Bekijk detail van "Pastoor Padberg" Bekijk detail van "Pastoor Padberg" Pastoor Padberg
Fredericus Aurelius Reinoldus Padberg werd geboren op 9 november 1876 te Heerenveen. In 1900 ontving hij zijn priesterwijding en werd hij kapelaan in Almelo. Op 21 april 1913 kwam hij, in opdracht van de aartsbisschop van Utrecht, naar Ede. Hij kreeg de taak een parochie te stichten en geld in te zamelen voor de bouw van een kerk. Ede kende sinds 1583 geen katholieke parochie meer. In dat jaar vertrok pastoor Broenis Broenisz, als gevolg van de reformatie. Rond 1900 woonden er circa 100 katholieken in Ede, die parochieel bij Renswoude behoorden. Als zij een mis wilden bijwonen, moesten zij naa...
Ede
Bekijk detail van "Rhijnspoorweg" Bekijk detail van "Rhijnspoorweg" Rhijnspoorweg
Periode: 1845 tot heden De Rhijnspoorweg is een van de oudste spoorlijnen in Nederland. De lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem werd aangelegd om een verbinding met Duitsland te kunnen maken. De spoorlijn werd aangelegd door de ‘Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij’ (NRS). De lijn werd in delen geopend: Amsterdam (Weesperpoort) – Utrecht NRS kwam gereed in 1843, in 1844 werd de lijn doorgetrokken tot Driebergen-Zeist en een jaar later werd Arnhem bereikt. Op 14 mei 1845 werd de verbinding vanaf De Klomp via Maanen en Wolfheze feestelijk geopend. Hiermede was de gemeente Ede twee jaar eerder per s...
Ede
Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Station Ede - Wageningen
In 1845 was de spoorlweg Amsterdam-Utrecht-Arnhem gereed en werd Ede per spoor bereikbaar. Deze zo genaamde ‘Rhijnspoorweg’ is een van de oudste spoorlijnen van ons land. De komst van de trein heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Ede. Zonder het in gebruik nemen van een klein station, halverwege Ede en Bennekom, zou de gemeente Ede niet zijn geworden wat het nu is. Voor het gehele traject waren maar drie stations voorzien: Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Alle verder aanliggende plaatsen werden slechts als ‘haltes’ beschouwd. Bij die haltes promoveerden de vrij gekomen b...
Ede
Bekijk detail van "Wasserij Gelria" Bekijk detail van "Wasserij Gelria" Wasserij Gelria
De houthandelaren gebroeders Leendert, Piet en Willem Tulp richten op 1 mei 1906 de N.V. Stoomwasch- en Strijkinrichting ‘Gelria’ op. Deze ondernemers zien, vooral door de komst van het garnizoen naar Ede, mogelijkheden voor de exploitatie van een wasserij. De bekende Edese architect A. Kool ontwerpt een complex voor een wasserij met kantoor en woonhuis, een ketelhuis voor de stoommachine en een 21 meter hoge schoorsteen. De wasserij start met twee wasmachines, een centrifuge, een stoompomp en een stoommangel. De aandrijving wordt geleverd door een stoommachine van tien PK. Boven de strijkzaal...
Ede
Sluit popup voor filter "Trefwoorden"

Trefwoorden (17 filters)